Günter Grass to postać, której nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Gdańszczanin, autor Blaszanego Bębenka, laureat Literackiej Nagrody Nobla – literat, która wzbudza skrajne emocje. Teraz ukazuje się pierwsze na polskim rynku wydawniczym całościowe opracowanie życia i twórczości tego pisarza.
Günter Grass. Biografia Norberta Honszy (Wydawnictwo Oskar) to opowieść o drodze, jaką przebył Grass, aby dokonać przewrotu w kulturze literackiej Niemiec i Europy. Od dzieciństwa w Gdańsku, przez powojenną tułaczkę, prace rzeźbiarskie i występy w roli perkusisty aż do wdarcia się szturmem na literackie salony. Honsza nie pomija również epizodu, który jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych w życiorysie pisarza, czyli służby w jednostce pancernej Waffen-SS. Autor, germanista i kulturoznawca, od lat zajmuje się postacią Grassa i jego twórczością – napisał m.in. Güntera Grassa portret własny i Günter Grass – szaman literatury niemieckiej. 272 strony, termin premiery: wrzesień 2014.
Norbert Honsza to prof. zw. dr hab., germanista, kulturoznawca, niemcoznawca. Profesor w PWSZ w Raciborzu. W latach 1970-2003 kierownik Zakładu Współczesnej Literatury i Kultury Niemieckiej w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz w latach 2003-2013 kierownik Katedry Języka i Kultury Niemieckiej w Wyższej Szkole Studiów Międzynarodowych w Łodzi. Visiting professor na uniwersytetach w Bochum, Hamburg, Siegen. Występował z referatami na kongresach i sympozjach naukowych w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Członek kilku polskich i zagranicznych towarzystw naukowych, przez dwie kadencje członek Komitetu Nauk o Literaturze PAN. Obszary badawcze: literatura i kultura niemiecka wszystkich epok ze szczególnym uwzględnieniem literatury współczesnej oraz stosunki polsko-niemieckie. Opublikował monografie i biografie m.in. takich autorów jak Heinrich Heine, Karol May (współautor), Tomasz Mann, Marcel-Reich-Ranicki (współautor), Günter Grass. Autor historii literatury niemieckiej W blasku epok.
Fragment tekstu:
Przy okazji szukano nie¬odmiennie odpowiedzi na hamletowskie wręcz pytanie: Kto jest lub był największym pisarzem niemieckojęzycznym ostatnich 60 lat? Lista pozo¬staje jednak na ogół krótka, bo któż by się ośmielił obok Tomasza Manna sytuować Bertolta Brechta, a nawet noblistów: Hermanna Hessego, He¬inricha Bölla czy Eliasa Canettiego, nie mówiąc o „skandalistce” Elfriede Jelinek, którą przecież dostatecznie już unurzano w błocie, kiedy otrzy¬mała literacką Nagrodę Nobla w 2004 roku. Na placu boju pozostał zatem jeden wielki, nieodmiennie kontrowersyjny, ale i lubiany, na przemian czczony i namiętnie odrzucany, urodzony w Gdańsku – Günter Grass. Od czasu Tomasza Manna nie było bowiem pisarza o tak wielkiej charyzmie i sile intelektualnego oraz społecznego oddziaływania. Już w roku 1959 pierwszą powieścią Blaszany bębenek dokonał w powojennej prowincjo¬nalnej kulturze literackiej Niemiec wręcz „kopernikańskiego przewrotu”. Dał także spektakularny pokaz języka kultury, którym powinna posłu¬giwać się młoda demokracja, a dokonując wiwisekcji mentalności swoich rodaków w ciągu półwiecza, wykreował na najwyższym poziomie dyskurs kulturalny i polityczny.