Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie otrzymało dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu: Kaszuby w baśni i legendzie. Wydawnictwo MUSO. Suma 25 tys. złotych zostanie wykorzystana w działalności edukacyjnej Muzeum.
We współczesnym świecie (telewizji, komputerów, tabloidów) coraz częściej indywidualizm przegrywa z masowością a obraz ze słowem. Wszyscy stajemy się do siebie „podobni”. Dobrze jeżeli jesteśmy tego świadomi i możemy się temu przeciwstawić. Taką wiedzę nabywamy z wiekiem, w miarę jak zdobywamy kolejne szczeble w edukacji. Wydaje się, że jednym z „leków” na tę sytuację powinna być literatura. I jak w znanym przysłowiu „….czego Jaś się w młodości nie nauczy, tego Jan na starość….”, powinniśmy z tą nauką wychodzić do dzieci i młodzieży. A jak literatura dziecięca, którą podobnie pisze się najtrudniej – to oczywiście baśnie i legendy. Jeżeli dorosłym przychodzi to czasami z trudem – to może jednak stworzą ją ci, dla których jest przeznaczona – DZIECI.
Dlatego też dla potrzeb tego projektu tworzymy wydawnictwo pn. MUSO (od nazw instytucji: nr 1 – MU – zeum, nr 2 – S – zkoły, nr 3 – O – środki Szkolno-Wychowawcze).
Dlatego też dla potrzeb tego projektu tworzymy wydawnictwo pn. MUSO (od nazw instytucji: nr 1 – MU – zeum, nr 2 – S – zkoły, nr 3 – O – środki Szkolno-Wychowawcze).
Jak z tego wynika odbiorcami zadania są przede wszystkim dzieci ostatnich klas szkół podstawowych Ośrodków Specjalnych (Szkolno Wychowawczych) z terenu miasta Wejherowa i powiatu wejherowskiego.
Podczas spotkań i warsztatów dzieci poznają tajniki pracy pisarza i ilustratora. W drugim etapie rozpoczniemy tworzenie, w trzecim wybierzemy najciekawsze prace, które wydrukujemy. Na zakończenie w nagrodę powstanie książka i oczywiście wystawa prac, inna niż zwykle, ponieważ złożą się na nią wyniki pracy osób, których teksty nie znalazły się w publikacji. Ogólnie cele, które zamierzamy osiągnąć streścić można w 4 punktach:
1. Cele poznawcze dot. przede wszystkim konwencji baśni i legendy w literaturze regionu, sposobu pisania (krótkiego utworu literackiego),wykorzystanie piękna języka polskiego oraz poznanie warsztatu, grafika, rysownika i malarza ilustratora.
2. Umiejętność dyskusji i wyboru konkretnego tekstu a także techniki ilustracyjnej.
3. Praktyczne nabywanie wszelkich umiejętności : literackich i plastycznych.
4. Poznanie zasad pracy wydawnictwa – wybór władz „przedsiębiorstwa” i rady programowej (reprezentantów wszystkich grup uczestniczących w projekcie).
Rezultatem będzie powstanie książki z baśniami i legendami , która będzie nagrodą za trudy poniesione przy realizacji wszystkich etapów projektu.